نصب ویندوز با فلش

آموزش نصب ویندوز با فلش

آموزش نصب ویندوز با فلش

 

نصب ویندوز با فلش مموری (USB)،

در حال حاضر رایج ترین و پر طرفدار ترین راه ممکن برای تعویض یا نصب سیستم عامل ویندوز بر روی رایانه یا لپتاپ و یا سرور ویندوز است. اگرچه راه های دیگری نیز برای این کار وجود دارد اما بدلیل آسودگی این روش، معمولا مردم این روش را انتخاب می کنند.

 

برای نصب ویندوز با فلش، شما به فلش بوت یا Bootable احتیاج دارید که فایل های ویندوز بر روی آن آماده به نصب شده باشند. برای این کار، شما به نرم افزار Rufus احتیاج دارید که برای دانلود آخرین نسخه به وبسایت Soft98 مراجه کنید.

 

پیش نیاز ها و اقدامات لازم پیش از تعویض ویندوز

با توجه به اینکه در فرآیند نصب و تعویض ویندوز تمامی اطلاعات درایو C شما حذف خواهد گردید، لذا حتما از فایل های مهم خود در داخل این درایو مانند فایل های داخل دسکتاپ، Downloads و… در درایو های دیگر خود بکاپ تهیه کنید.

همچنین قبل از انجام فرآیند تعویض ویندوز لازم است نام درایو C خود را به نام دلخواهی تغییر دهید. این کار در فرآیند نصب ویندوز به شدت به کمک شما خواهد آمد، برای این کار کافیست در پنجره My Computer یا همان This Pc بر روی درایو C کلیک کرده و بر روی دکمه F2 کلیک کنید، سپس نام دلخواهی مانند Format یا هر اسمی که برایتان قابل تشخیص است بر روی آن قرار دهید.

 

تعیین نوع پارتیشن (پارتیشن استایل) یا همان Partition Scheme هارد برای ساخت فلش بوتیبل

در این مرحله باید نوع پارتیشن بندی هارد خود را مشخص کنید! ابتدا بر روی This Pc کلیک راست کرده و روی گزینه Manage کلیک کنید. در مرحله بعد در پنجره باز شده سمت چپ بر روی Disk Management کلیک کنید، سپس بر روی نام هارد ( برای مثال Disk 0 ) کلیک راست کرده و بر روی گزینه Properties کلیک کنید، سپس روی تب Volumes کلیک کرده و جلوی Partition Style می توانید نوع پارتیشن استایل هارد خود را مشخص کنید! نوع پارتیشن بندی شما یا GPT یا MBR خواهد بود. این مورد را به یاد داشته باشید!

 

آماده سازی فلش برای آماده سازی فایل های ویندوز

حال به مراحل آخر کار رسیدیم، کافیست برنامه Rufus که در اول مطلب به شما معرفی کردیم را اجرا کنید. فلش خود را به سیستم خود متصل کرده و تمامی اطلاعات داخل فلش خود را فرمت کنید. به ترتیب زیر فلش خود را آماده کنید.

  • قسمت Device: نام فلش شما آنجا نوشته شده است، آن را انتخاب کنید.
  • حال بر روی دکمه Select کلیک کرده تا فایل iso ویندوز مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • قسمت Partition Scheme: در این قسمت نوع پارتیشن بندی هارد خود را که در قسمت قبل پیدا کردیم را انتخاب کنید.
  • حال بر روی دکمه Start کلیک کنید تا ویندوز بر روی فلش شما آماده گردد!

 

اولویت بندی بوت فلش در منوی بوت سیستم

فلش مورد نظر را به کامپیوتر یا لپتاپ مورد نظر متصل کرده و آن را روشن کنید! اگر روشن است ابتدا خاموش و سپس روشن کنید. وارد منوی Quick Boot یا تنظیمات BIOS شوید، جهت این کار ممکن است روی بعضی لپتاپ ها دکمه منحصر به فردی را برای این کار در نظر گرفته باشند اما به طور معمول استفاده از کلیک های F2، F9، F12 ،Delete و یا ESC روی کیبورد خود قبل از بالا آمدن ویندوز می توانید وارد BIOS سیستم خود شوید.

در منوی Boot اولین دستگاه را فلش خود قرار دهید، و اگر Quick Boot Menu برای شما باز شد بر روی فلش خود کلیک کنید!

 

مراحل نصب ویندوز با فلش مموری

ابتدا صفحه سیاهی با جمله “….Press any key to boot form CD-DVD” می بینید. بر روی یک دکمه دلخواه روی کیبورد خود کلیک کنید تا مراحل نصب آغاز شود.

  • در مرحله اول تنظیمات زبان، زمان و واحدها و کیبورد محیط نصب را انجام می دهید. دو مورد اول را روی English United States و مورد سوم را روی US کلیک کنید. سپس روی دکمه Next کلیک کنید.
  • حال روی Install Now کلیک کنید.
  • در این مرحله پنجره ای باز می شود که باید نسخه ویندوز مورد نظر خود را انتخاب کنید! پیشنهاد ما بر این است که نسخه PRO یا Enterprise را انتخاب کنید. نسخه های x86 برای پردازنده های 32 بیتی و نسخه های x64 برای پردازنده های 64 بیتی استفاده می شوند. گاهی در مقابل نسخه های Enterprise گزینه هایی را مشاهده می کنید، با انتخاب DLA و KMS ویندوز به صورت اتوماتیک کرک خواهد شد، به سایر گزینه ها کاری نداشته باشید. بر روی نسخه مورد نظر خود کلیک کرده و روی Next کلیک کنید.
  • در این مرحله تیک عبارت “I accept license terms” را فعال کرده و روی Next کلیک کنید.
  • حال در این مرحله ممکن است از شما لایسنس ویندوز بخواهد. با کلیک روی عبارت “I don’t have a product key”  از این مرحله گذر کنید تا ویندوز شما با استفاده از فعالساز فعال شود. در غیر این صورت و تهیه لایسنس ویندوز لایسنس خود را وارد کنید.
  • حال برای شما دو گزینه نمایش داده می شود. بر روی گزینه “Custom Installation” کلیک کنید تا ویندوز قبلی شما حذف و ویندوز جدید نصب شود.
  • در این مرحله اگر اولین بار است ویندوز روی سیستم شما نصب می شود عبارت “Drive 0 unallocated Space” را مشاهده می کنید. با کلیک روی New می توانید درایو برای خود بسازید. سعی کنید حجم درایو C بیشتر از 70 گیگابایت باشد. در صورتی که مشغول تعویض ویندوز خود هستید نام درایو C را که تغییر دادید مشاهده می کنید، درایو را با کلیک بر روی Format، فرمت کنید و سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.
  • در این مرحله ویندوز مشغول به کپی کردن فایل های مورد نیاز سیستم بر روی درایو می شود. مدت زمانی را با توجه به سخت افزار سیستم خود در اینجا سپری می کنید.
  • بعد از اتمام این مرحله از نصب ویندوز با فلش، کامپیوتر شما ریستارت می شود! اگر مجددا با جمله “….Press any key to boot form CD-DVD” روبرو شدید بر روی هیچ دکمه ای کلیک نکنید تا به ادامه مراحل نصب برگردید.
  • حال به مراحل شخصی سازی ویندوز می رسید. ابتدا ناحیه زندگی شما را می خواهد. ترجیحا United States را انتخاب کنید تا بعدا بتوانید از تمام امکانات ویندوز از جمله Store استفاده کنید.
  • سپس در انتخاب زبان روی US کلیک کنید، حال بر روی Add layout کلیک کنید و Persian را انتخاب کنید تا کیبورد فارسی هم برای شما فعال شود.
  • در این مرحله Personal Use را انتخاب و بر روی Next کلیک کنید.
  • در این مرحله اگر ایمیل مایکروسافت دارید وارد کنید اگر ندارید بر روی Create Account کلیک کنید تا اکانتی جدید بسازید. اگر همچین قصدی ندارید بر روی Offline Account کلیک کنید (با انتخاب این گزینه تمام امکانات ویندوز برای شما فعال نخواهد شد).
  • در این قسمت پس از کلیک بر روی Create Pin اگر پسوردی برای ویندوز خود می خواهید تعریف کنید در غیر این صورت روی Cancel کلیک کنید.
  • در این مرحله گزینه های امنیتی را به صلاح دید خود فعال و بر روی Accept کلیک کنید.
  • این مرحله مخصوص ایجاد اتصال بین گوشی موبایل شما و ویندوز است. اگر تمایلی به این کار ندارید بر روی Do it later کلیک کنید.
  • این مرحله مخصوص تنظیمات فضای ابری مایکروسافت Onedrive است. اگر تمایلی به این کار ندارید روی “Only save files to this PC” کلیک کنید.
  • مرحله آخر به فعالسازی Cortana دستیار صوتی مایکروسافت اختصاص دارد! در صورت تمایل به استفاده از آن تیک عبارت ” “Let Cortana respond to “Hey Cortana ” را فعال کرده و Accept را بزنید.
  • حال پس از اینکه ویندوز تنظیمات نهایی را انجام داد به محیط ویندوز وارد می شوید. پیشنهاد میکنیم درایور های خود را دانلود و به آخرین نسخه ارتقا دهید.

فهرست مطالب